Meest recente artikels:
Summerschool Kunstkritiek
Summerschool Schrijverspodium
Summerschool Schrijverspodium
Summerschool Schrijverspodium
Review Dit is mijn vader
de Mexicaanse elektronische componist Fernando Corona over zijn debuut 'Martes'
MURCOF: ANSICHT UIT TIJUANA
datum 10.12.2002
rubriek Muziek
"Holy Minimalism" wordt de muziek van Fernando Corona, alias Murcof wel eens genoemd, verwijzend naar de klassieke muziekstijl die zich midden vorige eeuw ontplooide. Net als componisten als Arvo Pńrt of Henryk Gˇrecki verkiest Corona eenvoud boven complexiteit, transparantie boven bombast. Op zijn eerste album Martes componeert hij serene elektronische landschappen rond strijkerssamples en minimale beats.

We hebben afgeproken met Fernando Corona, een Mexicaan uit Tijuana bekend als Murcof of alter ego Terrestre bij het Nortec Collective. We hebben net Murcof aan het werk gezien in de Video op de Gentse Oude Beestenmarkt. Het concert was kort maar zoals steeds met de muziek van de heerlijke Cd Martes zaten we eventjes in hogere sferen. De muziek van Murcof combineert wijde melodieŰn met het betere click&cuts werk. Op de projecties zagen we beelden van de Mexicaanse berglandschappen uit de streek waar Corona opgroeide, een streek die bij Trekkies berucht is voor de vele UFO sightings. Genoeg voor een kort gesprek, zo dachten we.

URBANMAG: Laten we beginnen met wat informatie over jezelf: wie ben je waar kom je vandaan?
"Ik ben geboren in Tijuana in Mexico. Ik woonde daar tot mijn achtste en verhuisde dan naar Tulavista dichtbij de grens met de VS. en dus dichtbij San Diego. Ik ben in San Diego naar school geweest en leerde daar Engels spreken. Een paar jaar later ging ik terug in Tijuana wonen in een klein stadje: Ensenada (nvdr. 400.000 inwoners). Ik heb daar het grootste deel van mijn leven gewoond en in die periode begon ik ook wat muziek te spelen: een beetje piano en cello."

URBANMAG: Bespeel je nog andere instrumenten?
" Om eerlijk te zijn moet ik zeggen dat ik niet zo goed meer met een cello overweg kan, het is al een hele tijd geleden. Ik heb er thuis wel eentje staan maar die moet hersteld worden, ik weet niet of ik er nog geluid uit krijg. Toen ik 17 of 18 was speelde ik keyboards in mijn eerste groepje. we maakten vooral elektro en industrial. We hebben nooit iets uitgebracht maar wel een paar optredens gedaan. Daarna wou ik iets anders doen en speelde ik in een rock groepje (nvdr. Sonios). We begonnen met drums, gitaar en wat jazz invloeden maar na een tijdje gingen we iets progressiever spelen en mixten we er wat elektronische dingen doorheen. Ook daar speelde ik keyboards maar ook wat drums en gitaar. Ik heb zeven jaar met Sonios gespeeld. Ondertussen was ik ook met veel andere dingen bezig: met een vriend had ik een groepje, Aroles, waar we experimentele dingen deden.
Ik heb dus veel verschillende dingen gedaan: van rock tot elektronisch tot experimental. Wat ik nu doe met Murcof is relatief nieuw, alles is anderhalf of twee jaar oud."

URBANMAG: Muziek is je met de paplepel ingegeven.
"Ja, mijn vader is zelf muzikant, hij speelt accordeon, bas en zingt ook. Toen ik klein was luisterde hij veel naar klassieke muziek, vooral Bach. Dan zette hij mijn zus en ik op de sofa en legde ons uit waarom die muziek zo goed was, hij leerde ons letten op de arrangementen en compositie. Hij vroeg ons ook wat we er zelf van vonden en zo heb ik veel geleerd. Dat deed hij eigenlijk met alle muziek: zo leerde ik ook de Beatles en The Carpenters kennen. Mijn moeder hield meer van de traditionele muziek, we hadden van alles wat in huis. Toen ik een jaar of twaalf was kocht mijn vader een plaat van John Santo, een Duitser die interpretaties van Bach deed op synthesizer. Die plaat heeft me sterk be´nvloed en deed me de elektronische muziek ontdekken. Kort daarna kreeg ik een tape van Jean-Michel Jarre, Oxygen, die vond ik ook heel sterk. Daarna begon ik zelf platen in dat genre te kopen: Tangerine Dream en zo."

URBANMAG: Kun je die muziek gemakkelijk vinden in een klein stadje in Mexico?
"De grote namen kon je er wel gemakkelijk vinden, voor meer gespecialiseerde muziek moest ik naar San Diego in de Vs."

URBANMAG: Na Sonios en Aroles ging je muziek maken bij het Nortec Collective onder de naam Terrestre (nvdr. met ook: Fusible, Panoptica, Bostich), wat is het concept van Nortec?
"Nortec staat voor Norte˝o-Techno, het is een estetisch concept uit Tijuana. Het is een groep muzikanten en grafische artiesten. De belangrijkste elementen zijn de Noord-Mexicaanse populaire cultuur (de cultura norte˝a) en technologie. Het idee achter Nortec Collective is geluiden en muziek van de stad als inspiratie gebruiken voor onze eigen muziek. In de uitgaansbuurt van Tijuana hoor je techno en house van de clubs en aan de overkant van de straat heb je de traditionele muziek. We gebruikten deze elementen door elkaar. We gingen gewoon de straat op om dingen op te nemen, zo gingen we veel naar de seafood restaurants, daar spelen veel goede tambora en norte˝a groepjes. Die opnames namen we dan mee naar onze computers en samplers en maakten er nieuwe composities van, gebaseerd op die loops."

URBANMAG: Is Nortec Collective echt een collectief waar je samen aan projecten werkt volgens een bepaald stramien of werk je er onafhankelijk?
"We maken elk onze eigen nummers en komen dan samen om te luisteren, meningen uit te wisselen. We waren dus vooral be´nvloed door de muziek van de andere leden, we waren onze eigen inspiratiebronnen. Daardoor wou ik ook andere muziek maken en andere elementen gebruiken zoals met Murcof. Ik ben pas een half jaar geleden uit nortec gestapt omdat ik met veel andere dingen bezig ben, maar het was een fijne tijd."

URBANMAG: Heb je nog plannen met Terrestre?
"Als ik straks weer thuis ben ga ik verder werken aan een nieuwe plaat."

URBANMAG: Is het moeilijk om van het ene naar het andere over te stappen?
"Nee, niet echt, ik werk altijd aan veschillende dingen ter zelfder tijd, ik voel me daar heel goed bij. Het is leuk om over te schakelen tussen de muziekstijlen."

URBANMAG: Was Nortec Collective belangrijk om in het buitenland erkenning te krijgen? Zo was je vorig jaar met Nortec op Sonar in Barcelona en dit jaar met Murcof.
"Ja, het hielp wel. Nortec Collective is heel bekend in Mexico, dat is een voordeel. Met Murcof is dat moeilijker omdat elektronische muziek daar geassocieerd wordt met psychotrance, techno, clubs en acid, wat niet goed is omdat Murcof meer luistermuziek is. Ik heb er ook niet veel optredens gedaan, ik denk een vijftal. Ik speel meer in Europa wat eigenlijk ironisch is omdat de sfeer van mijn muziek ge´nspireerd is door waar ik vandaan kom, maar zo is het nu eenmaal. Al wordt het stilaan beter. Het probleem is dat er geen gespecialiseerde media is om dit soort muziek bij een breder publiek bekend te maken. De mensen weten niet dat die muziek bestaat, het is niet hun fout. Dat is het probleem, maar we zijn ermee bezig (glimlacht)."

URBANMAG: Kun je iets vertellen over hoe je werkt, de technische aspecten van je muziek en invloeden?
"Vroeger luisterde ik dus veel naar klassieke muziek, vooral van voor 1900. Daarna wou ik weten wat 'klassieke' muziek nog te bieden had, de term klassiek gaat niet echt op omdat het hedendaagse muziek is. Ik luister veel naar Stravinski, Wolfgang Rhim, Giya Kancheli en de School van Sch÷nberg. Veel van die componisten waren ge´nspireerd door religie, wat de muziek een zekere diepgang geeft. Ik ben niet echt gelovig maar er zit toch een mystiek spiritueel kantje aan mijn muziek, door het gebruik van stiltes, simpele melodieŰn en minimalisme."

URBANMAG: Je zegt minimalistisch, dat kon je ook zien in de visuals die je gebruikt bij het optreden. Veel brede en stille landschappen, zijn ze belangrijk bij een optreden?
"Het vult mooi aan bij de muziek, helpt om een sfeer te creŰren en om beter te begrijpen waar ik vandaan kom, niet geografisch maar het gevoel dat er leeft. De foto's werden genomen door een vriend van me: de bergen liggen tussen Tijuana en Calexico, een zeer mooie streek, met een trage indruk zonder abrupte veranderingen. Ik hou ervan en ik ga er veel naar toe. Er hangt ook een zekere spanning daar omdat die streek beroemd en berucht is voor UFO waarnemingen. Er lopen daar altijd wel een paar weirdo's op zoek naar bewijzen van buitenaards leven. Die spanning gebruik ik ook in mijn muziek maar ik laat ze wat aanslepen en niet volledig losbarsten. De meeste mensen die mijn muziek horen, denken dat ik een Europeaan ben maar als je weet waar ik vandaan kom en die landschappen ziet kun je de muziek beter begrijpen."

URBANMAG: Je gebruikt langzame melodieŰn en veel strijkers: zijn die ingespeeld of gesampled?
"Nu zijn de meeste orkestratie en stemmen gesampled, een paar zijn live opgenomen. Ik gebruik veel samples, meestal van de componisten die ik net vermeldde. Die stukjes bewerk ik dan: plakken knippen, uitrekken zodat ze bijna onherkenbaar worden. Zo maak ik nieuwe melodieŰn. Ik gebruik meer de textuur dan de melodie. Ik neem bijvoorbeeld een fragment van 1 seconde en rek het uit tot 10 seconden. Ook veel pitchen en lagen gebruiken, wat je goed kunt horen op de plaat, het is zowat de bedoeling om bijvoorbeeld de piano nog te herkennen maar dan als een fucked up piano, het klinkt niet meer natuurlijk. Voor de volgende plaat wil ik een live sectie strijkers verwerken. ik moet er nog aan werken en er goed over nadenken, ik wil niet in de traditionele manier werken. Ik zou dit waarschijnlijk niet mogen zeggen."

URBANMAG: We houden het stil. Ben je een perfectionist? Wanneer is een nummer af?
"Ik ben nogal obsessief met muziek bezig. Van sommige nummers ben ik vlug tevreden, ze schrijven zich als het ware zelf: 'zo, klaar!' en ze zijn van de eerste keer goed, dan kom ik er niet meer aan. Het hangt ervan af."

URBANMAG: Je hebt ook muziek verzorgd voor kortfilms. Kunnen we nog iets verwachten in de toekomst, Martes is ook heel filmisch.
"Ik heb een paar kortfilms gedaan, maar het is soms moeilijk om de ideeŰn van anderen om te zetten in muziek, ik ben misschien te egocentrisch, maar als ik muziek maak is de klank en de sfeer het belangrijkste. Beelden kunnen op veel manieren ge´nterpreteerd worden en het is niet eenvoudig om een keuze te maken. Het lijkt me wel interessant om een hele soundtrack te maken maar nu wil ik me vooral bezig houden met mijn eigen muziek."

URBANMAG: Nog een laatste paar vraagjes: met wie zou je graag samenwerken?
"Tja, ik bewonder zoveel muzikanten: Uwe Schmit..., ik zou het echt niet weten wie te kiezen. Maar het lijkt me wel leuk."

URBANMAG: Wat vind je van de scene waarin je muziek zit. Als je rondkijkt zie je vooral jonge mannen, met een opleiding die elektronische muziek maken en naar de optredens komen. Moeten er meer vrouwen zijn?
"Inderdaad, je ziet vooral jonge gasten en de meisjes die je ziet zijn meestal met hun vriend meegekomen. Ik weet ook niet hoe het komt, misschien denken we anders dan vrouwen. Ik zou het ook graag wat meer in evenwicht zien."

URBANMAG: Als we ooit in Mexico zijn, waar moeten we dan naar toe voor een leuk weekend?
"Er is een heel goed festival in Mexico City: Arte Sonoro waar je vooral installaties van artiesten ziet, met goede muziek natuurlijk."

URBANMAG: Genoteerd. Bedankt voor dit gesprek.

www.murcof.com
Martes is uit op Leaf

Met medewerking van Stoffel Debuysere en Christophe Calis
Reageer
Voornaam
Naam
Email
Reactie