dinsdag, april 16, 2024

Jouw online urban magazine

Ik wil een webshop opstarten, waar moet ik op letten?

Leuk om te lezen

Je hoort het ene succesvolle webshop-verhaal na het andere. Lijkt het jou ook wel wat om online een winkel op te starten en het geld te zien binnenrollen? Groot gelijk, wie wil dat niet? Natuurlijk is het allemaal niet zo vanzelfsprekend als het soms lijkt. Ben je echt gebeten en is jouw drive niet te temperen? Lees dan gauw verder.

Kies een platform

Er zijn 1001 manieren en tools waarmee je een webshop op poten kan zetten. De vraag is nu welk platform of welke tool je best gebruikt. Wel, daar is jammer genoeg geen eenduidig antwoord op. Het zal voornamelijk afhangen van je doelen en de complexiteit die je webshop moet hebben. Ben je met een eenvoudige, simpele webshop van enkele pagina’s en met een beperkt aantal producten gesteld, dan kan je gerust een gratis platform hanteren. Een betalende versie geeft je dan ook weer meer features en mogelijkheden. Grondig research is aanbevolen. Het internet barst van de informatie over webshops en ze slaan je met de marketingblogs om de oren. Kies er enkele uit die je vertrouwt en ga op zoek naar de beste tool voor jouw webshop. Heb je niet veel ervaring met een webshop bouwen, dan kies je best voor een platform dat user experience en intuïtief bouwen hoog in het vaandel draagt.

Hou rekening met de customer journey

Nu je je platform hebt gekozen en je de structuur van je webshop hebt bepaald, kan je aan content beginnen te denken. De customer journey in kaart brengen is hier belangrijk. De customer journey heeft standaard vier fasen: see, think, do, care. Maar niet enkel is de klantreis relevant voor de content en copywriting, je kan er ook voor elke webpagina het doel mee bepalen en de content en call to actions aan de specifieke fase in de customer journey aanpassen. Ook is de customer journey uittekenen nuttig om de verschillende tools en marketingacties te definiëren. Zo kan bijvoorbeeld een blog op je website en retargeting via social media een trigger zijn in de see en think fase. In de do en care fase zien we dat bijvoorbeeld de betaalreis een grote rol speelt. De verschillende betaalmethoden spelen hier een rol. Geef je je klanten genoeg keuze of hou jij het bij 1 betaalmiddel?

Supertip: Kies een payment service provider. Wil je de customer journey van begin to einde optimaliseren, dan zit je met een payment service provider goed voor advies en begeleiding. Richt je je pijlen voorlopig enkel op de Belgische markt? Dan kan je er alvast zeker van zijn dat ze je in elk geval Bancontact als betaalmethode zullen aanraden.

Recente berichten

De toekomst van koffie

Koffie is dan een dagelijkse routine, het is een cultureel fenomeen. Van de hooglanden van Ethiopië tot de koffiebars...

Gerelateerde berichten