Heb je interesse om een creatief webdesign bedrijf in te schakelen of denk je eerder een digitaal marketingbureau nodig te hebben? Als ondernemer, e-commerce winkel, of B2B bedrijf kom je al gauw eens voor deze keuze te staan. Misschien heb jij of jouw bedrijf nood aan een nieuwe website, social media account, logo of een marketingcampagne zodat jouw merk opvalt en je producten gezien én verkocht worden. Kies je daarvoor dan best voor een marketingbureau of een webdesign bureau? Door goed het verschil tussen beide te kennen, kan je die beslissing vlot en met een gerust hart maken, en zal je uiteindelijk kiezen voor een bureau die het beste aan jouw eisen voldoet.
Een marketingbureau
Een full-service digitaal marketingbureau kan je een uitgebreide waaier aan marketingdiensten aanbieden. Zo voeren ze marketingadviezen uit en zorgen ze voor de creatieve, strategische en technische ontwikkeling van jouw marketingproducten en -diensten. De diensten die zij leveren zijn eerder proactief in marketing zoals bijvoorbeeld SEM, SEO en sociale media marketing. Daarnaast helpen zij je bij content creatie, online lead generatie, merk ontwikkeling en brand inclusiveness. Een marketingbureau is tenslotte ook erg goed in mediacampagnes, video- en e-mailmarketing en mobiele campagnes. Voor veel bedrijven, vooral die in e-commerce, is het van groot belang dat een marketingbureau elk onderdeel vlekkeloos kan beheren. Het juiste bedrijf kiezen kan dus van levensbelang zijn voor jou als ondernemer.
Een webdesign bedrijf
Een webdesign bedrijf kan je zien als het team dat alle infrastructuur en visuele elementen van je merk creëert, online. Denk aan al het ontwerp dat in de marketing van een product, dienst of bedrijf gaat. En dat is bij elkaar opgeteld heel wat. Deze omvatten items zoals websites, apps, logo's, kleurenschema's, banners, copywriting, e-mail nieuwsbrief ontwerp, infographics en video's. Een web development agency en web developer is dan weer iets anders: hierbij focus je echt op de ontwikkeling van een website en hoe die structureel in elkaar zit.
Een beetje van beide werelden
De moderne digital agencies vandaag combineren vaak traditionele marketing met digitale marketing. Ze kunnen het allemaal. Van media-inkoop en OOH-reclame tot e-mail- en social mediacampagnes. Elk van deze marketing segmenten omvat de nodige elementen van ontwerp voor print of digitale media. Er is echter geen perfecte definitie van wat een bureau wel of niet kan doen. Sommige creatieve bureaus leveren complete websites van begin tot eind, en sommige digitale bureaus creëren totale merkontwerpen samen met marketingstrategieën.
Je kiest dus best niet op basis van de titel van een bedrijf. Een full-service digitaal bureau heeft het personeel om een multi-channel marketingstrategie te implementeren en je reclamecampagnes te beheren. Zij helpen je je doelmarkt te bereiken via meerdere reclamekanalen en meerdere digitale apparaten zoals tablets, laptops en smartphones.